Prvi let planira se izvesti sljedeće godine, a XB-1 bi trebao biti začetak nove generacije komercijalnih nadzvučnih zrakoplov.
Živimo u doba procvata tehnologije, no prijevoz zrakoplovima nije se mnogo promijenio već desetljećima. Dobili smo udobnije i sigurnije zrakoplove, tehnološki sofisticiranije, ali brzina leta nije se puno mijenjala. Samo su se povećavala vremena provedena u zračnim lukama zbog sigurnosnih i drugih procedura. Štoviše, danas se leti sporije nego prije 2003. Naime, tada je obustavljeno letenje slavnih, ali i kontroverznih nadzvučnih zrakoplova Concorde Air Francea i British Airwaysa. Skupi troškovi, propusti u održavanju i niz katastrofalnih nesreća umirovili su taj najbrži transport koji je bio dostupan građanima.
To bi se, konačno, moglo promijeniti u sljedećem desetljeću. Ovoga tjedna svijetom je odjeknula vijest kako je predstavljen najbrži civilni zrakoplov ikad napravljen – nadzvučni mlažnjak dvosjed XB-1. Dizajnirala ga je startup kompanija Boom Technologyi prozvala ga prvim neovisno razvijenim nadzvučnim zrakoplovom. Prvi let planira se izvesti sljedeće godine, a XB-1 bi trebao biti začetak nove generacije komercijalnih nadzvučnih zrakoplova. U razvoju je i prava putnička verzija koja bi imala mjesta za 45 do 55 putnika. Svaki bi putnik imao svoje komforno sjedalo s prozorom i prostorom za odlaganje prtljage. Dakle, sjedala bi bila pojedinačna, a ne spojena po dva ili tri u nizu. Let od Londona do New Yorka namjeravaju skratiti na samo 3 sata i 15 minuta, što je i više nego upola kraće od sadašnjih linija. Cijena povratne karte za tu liniju bila bi 5000 američkih dolara.
Da je riječ o ozbiljnom projektu svjedoči i uključivanje Richarda Bransona, osnivača Virgin grupe koja ima vlastitu aviokompaniju. Branson je uložio novac u ovaj startup i naručio prvih 10 Boom zrakoplova. Procjenjuje se da će izrada jednog takvog zrakoplova stajati oko 200 milijuna dolara. U proizvodnju će se uključiti i Bransonova tvrtka Virgin Galactic.
– Već sam dugo jako zaljubljen u aeronautiku. Posebno u inovacije i razvoj superbrzih komercijalnih letova – poručio je Branson.
A brzinu će svakako dobiti u Boom zrakoplovima koji će biti 2,6 puta brži od dosadašnjih zrakoplova (koji lete brzinama ispod 1000 km/h). Boom će postizati brzinu od 2,2 macha, odnosno 2,2 puta veću od brzine zvuka, odnosno više od 2300 km/h. To je brže i od Concordea (2 macha).
Zasad nije još poznato kada će biti dovršen putnički model, okvirno se planira da se u promet pusti u sljedećem desetljeću. Projekt proizvodnje vodi pilot Blake Scholl. Dvije godine radio je na dizajniranju manjeg modela Baby Boom XB-1, koji bi prve testne letove trebao doživjeti krajem sljedeće godine. Wall Street Journal procjenjuje da će troškovi projekta premašiti milijardu dolara.
Zanimljivo je da Boom i Virgin nisu jedini koji rade na oživljavanju nadzvučnih zrakoplova za putnike. Dva još jača brenda imaju isti plan – da u sljedećem desetljeću također prijeđu zvučnu barijeru. A to su NASA i Lockheed Martin, koji već godinama surađuju na brojnim državnim projektima, a imaju dovoljno kapitala. NASA je objavila natječaj za tehnologiju ‘tihog nadzvučnog” zrakoplova i uključila to u svoj budžet za 2017. godinu.
Izabran je tim Lockheed Martina koji će dobiti oko 20 milijuna dolara za preliminarni razvoj. Glavni naum je smanjiti buku koju stvaraju nadzvučni zrakoplovi. Što je i bila velika boljka serije Concorde.
Poslovnidnevnik.ba