Novi porez, kojeg zovu ‘porez na apartmane‘, zahvatit će obiteljske iznajmljivače, a oni upozoravaju da se cijeli turizam temelji na njima.
U Hrvatskoj je 96 tisuća privatnih iznajmljivača. Pribrojimo li im članove obitelji kojima je iznajmljivanje smještaja osnovni ili dodatni prihod, ispada da nešto manje od pola milijuna ljudi (!) jede taj kruh. Prednjači Splitsko-dalmatinska županija s 26 tisuća registriranih iznajmljivača.
Sudeći po onome što se kuha posljednjih dana, sprema im se novi porez. Kolokvijalno ga se već zove “porez na apartmane”, a snažno ga gura Hrvatska udruga poslodavaca kroz razgovore s Vladom.
Teza je sljedeća: ovdje se papreno oporezuje rad, a ne kapital, pa je red da svoj teret ponesu i gospoda rentijeri. Na prvu djeluje logično, no puno je tu “ako” i “ali”. Vlast se igra vatrom koja može dovesti u pitanje socijalnu stabilnost Hrvatske jer u BDP-u turizam čini dvadeset posto od ukupnog gospodarskog “kolača”, a obiteljski smještaj je njegov sami temelj. Na njemu se gradi ugostiteljstvo, građevinarstvo, trgovina, prijevoz… Izmaknite iz takvog sustava iznajmljivače, i privreda od Umaga do Prevlake srušit će se poput kule od karata. Iznajmljivači su, bez pretjerivanja, u ovako strukturiranom gospodarstvu, naša najvažnija turistička karika.
Prokleto dosadna destinacija
Barbara Marković, predsjednica Hrvatske udruge obiteljskog smještaja, upozorava da bi daljnje podizanje nameta cijelu jednu branšu, koja je do sada imala izvrsne rezultate i bila najbolji reprezent našeg turizma, bacilo na koljena.
Dovoljno je osvijestiti činjenicu da u Hrvatskoj, od ukupnih smještajnih kapaciteta, čak 78 posto otpada na obiteljski smještaj, i da je cijela ponuda skrojena za takvu vrstu odmora, da se upitate bi li uvođenje novog poreza značilo kraj turizma kakvog poznajemo desetljećima?
Na Jadran najviše dolaze obitelji koje pripadaju srednjem sloju, mahom iz tranzicijske Europe: Poljske, Češke, Mađarske, Slovačke… Riječ je o tzv. rivijernom turizmu: tjedan ili dva sunca i mora, kupanja i izležavanja na plaži. Možemo li opstati bez njihovih deviza? Sumnjam.
Porastom cijena privatnog smještaja, objašnjava Barbara Marković, takve ćemo goste izgubiti i već ih gubimo, a one s dubljim džepom nismo u stanju ugostiti jer Hrvatska naprosto nema sadržaje za takvu klijentelu. Mi smo u tom smislu i dalje prokleto dosadna destinacija./izvor:jutarnji list/
Poslovnidnevnik.ba