SARAJEVO – Ministar spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH Mirko Šarović izjavio je da postoji mogućnost da entitetske vlade na prijedlog resornih ministarstava ograniče gornji nivo cijene nafte i naftnih derivata.
Podsjetio je da se svi porezi, takse i marže u vezi sa gorivom izračunavaju na entitetskom nivou, te dodao da je spreman da pruži vlastiti doprinos u okviru svojih nadležnosti.
“Ako neko smatra da je neophodno učešće Savjeta ministara ili Ministarstva na čijem sam čelu, ja ću vrlo rado u tome učestvovati, dati svoj doprinos u okviru nadležnosti koje imamo”, kazao je Šarović.
Povećanje akciza, kako je dodao, uticalo je jednim dijelom na povećanje cijene goriva, ali je to povećanje došlo u najgorem mogućem momentu kada su ‘divljale’ cijene nafte na svjetskom tržištu što je ključni element koji utiče na formiranje cijena.
“Ono što je veoma važno jeste da je jedna vrsta nezainteresovanosti i ravnodušnosti daleko iza nas, te da očigledno postoji mnogo onih koji su zainteresovani za ono što će se dešavati, a pri tome najviše mislim na građane jer to direktno utiče na sve njih. Smatram da je najveći doprinos to što postoji javno mnjenje, postoje građani i njihov stav, pa ne trebamo biti iznenađeni ni ako budu reagovali i na neka druga pitanja koja se njih tiču”, poručio je Šarović.
Na pitanje da li postoje naftni karteli i udruženja koja se dogovaraju o cijeni goriva i visini marže, Šarović je kazao kako je to ozbiljno pitanje i stvar inspekcijskih organa.
“Ono što je najsimptomatičnije i što možda pada u oči jeste da prilikom svakog povećanja cijene goriva imamo dogovaranje naftnog sektora i njihovih predstavnika o visini cijene goriva, što asocira da postoji neka vrsta dogovora. Da li je ona u okviru zakona, da li možda remeti neka pravila, mislim da vrijedi i na ovom slučaju da se to ispita”, dodao je Šarović.
Predsjednik Spoljnotrgovinske komore (VTK) BiH Ahmet Egrlić je kazao je da VTK ima asocijaciju naftaša, kao i asocijaciju prevoznika i putničkog i teretnog saobraćaja, te da pokušavaju rješavati probleme i doći do zajedničkih stavova i rješenja.
“Cijene goriva u zadnje vrijeme su poprimile takav oblik i karakter da ni naši prevoznici u putničkom i teretnom saobraćaju nisu više konkuretni, niti u regionu, niti u svijetu. Jedna od njihovih komparativnih prednosti bila je povoljna cijena nafte i natnih derivata. Sad smo već u situaciji da su investicije kada je riječ o nabavci novih prevoznih sredstava dovedene u pitanje upravo zbog cijene naftnih derivata”, dodao je Egrlić.
Cafe.ba/Poslovnidnevnik.ba