Na računu Centralne banke BiH već dulje vremena leži zaleđen golemi kapital – skoro 600 miliona KM -a sve su prilike da se taj kapital još dugo vremena neće odlediti zbog svađe političkih elita oko njegove namjene i raspodjele. U opticaju su dvije potpuno oprečne „koncepcije“: Vlada Republike Srpske tvrdi da taj novac pripada entitetima, 33 posto budžetu RS-a, a 67 posto budžetu Federacije BiH, dok se s druge strane u Vijeću ministara i Upravnom odboru CBBIH forsira ideja o formiranju državnog investicionog fonda iz koga bi se finansirali razvojni projekti malih i srednjih preduzeća u oba entiteta.
I jedan i drugi prijedlog, osim što se međusobno isključuju, imaju još čitav niz mana, pri čemu je najvažnije to što nisu utemeljeni na postojećim zakonskim propisima.
OPREČNI PRIJEDLOZI
To se prije svega odnosi na prijedlog Vlade RS da se višak novca iz Centralne banke BiH transferira u dva entitetska budžeta. Štaviše, Vlada RS predlaže da se promijeni postojeći i usvoji novi zakon kojim bi se decentralizirala Centralna banka BiH, na taj način što bi se organizirala kao klasično akcionarsko društvo, s 33 posto akcija RS-a i 67 posto akcija
Federacije BiH. Po tom principu dijelio bi se i profit Centralne banke BiH.
Taj je prijedlog neprihvatljiv bošnjačkim političarima, u jednakoj mjeri u kojoj je srpskim političarima neprihvatljivo da se osnuje poseban državni investicioni fond. „To bi značilo prenos nadležnosti sa entiteta na državu i mi na to nikada nećemo pristati“, upozorio je predsjednik RS-a Milorad Dodik, koji zagovara decentralizaciju Centralne banke BiH.
No, državni investioni fond, čije se osnivanje stidljivo zagovara u Vijeću ministara BIH i Upravnom odboru CBBiH, ne nailazi na jednodušnu podršku ni u bošnjačkim političkim krugovima. Državni fondovi po definiciji su neefikasni, pored ostalog i zbog toga što su neizostavno pod utjecajem dnevne politike. U dva entiteta već postoje tri razvojna fonda – dva u Federaciji BiH (Razvojna banka i Odraz), i jedan u Republici Srpskoj
(Investiciono-razvojna banka RS). Svaka politički neutralna analiza otkrila bi da sve tri navedene institucije funkcioniraju na principu tajkunsko-političke sprege i da su izvor korupcije zapanjujućih razmjera.
STRANAČKO ROĐAČKI KREDITI
Po kojem je kriteriju Igor Dodik, sin Milorada Dodika, dobio kredit Investicionio-razvojne banke RS od 3 miliona KM, koji, kako se priča, nikada nije vratio?
Nije li Invest ici ono-razvojna banka RS-a u proteklih pet- šest godina investirala više od 1,5 milijardi KM dobivenih od prodaje telekoma, a da se pri tome broj zaposlenih u Republici Srpskoj nije povećao nego se, naprotiv, smanjio!?
Nisu li glavni klijenti Razvojne banke Federacije BiH tajkuni pred kojima su zatvorena sva vrata komercijalnih banaka i koji u Razvojnoj banci tra'e posljednju slamku spasa?
Po identičnoj matrici poslovao bi i državni investicioni fond, ma ko ga vodio i ma kako bio nadziran i kontroliran.
Višak novca iz Centralne banke BiH, od oko 600 miliona KM, za čas bi se istopio jednako kao što se u kratkom roku i nepovratno istopio tri puta veći iznos novca kojim je u posljednjih nekoliko godina raspolagala Investiciono-razvojna banka RS-a. U duboko podijeljenom društvu u kome nedostaje minumum uzajamnog povjerenja i uvažavanja, takav fond bio bi izvor dodatnih napetosti i podjela, pa i onih s nacionalnim predznakom. Njegovo osni vanje, kada bi se kojim slučajem i postigao politički konsenzus, trajalo bi godinama i rezultiralo bi dodatnim gomilanjem vrlo skupog i neproduktivnog činovničkog aparata koji bi na vlastito održavanje trošio značajan novac.
IZLAZ U ZAKONU
Ako je neprihvatljiv prijedlog RS-a da se 600 miliona KM podijeli entitetima, i ako je neprihvatljiv prijedlog da se osnuje državni razvojni fond,šta je onda rješenje? Hoće li novac ostati i dalje zaleđen na računu Centralne banke BiH, kao što je godinama ranije stajao novac na računu Elektroprenosa (300 miliona KM) jer dvije entitetske vlade nikako nisu uspijevale dogovoriti njegovu raspodjelu?
Rješenje se krije u postojećem Zakonu o Centralnoj banci BiH u kome je izričito propisana suradnja ove institucije sa svojim osnivačem – Parlamentom BiH. Na potezu je dakle Vijeće ministara BiH koje bi trebalo odrediti namjenu novca i zatražiti saglasnost Parlamenta BiH.
Novac bi se, primjerice, mogao usmjeriti prema dvjema entitetskim direkcijama za cestogradnju uz izričitu klauzulu da se ne može trošiti u bilo koje druge svrhe. U oba entiteta već postoje konkretni projekti čija realizacija kasni zbog nedostatka novca. Takav je, pri mje rice, tunel kroz planinu Prenj, čija bi izgradnja mogla početi vrlo brzo ukoliko bi se osigurao potreban novac.
Najgore bi „rjeenje“ bilo da novac, zbog izostanka dogovora, ostane na računu Centralne banke a da se dvije entitetske direkcije za cestogradnju i dalje zadužuju kod međunarodnih kreditora, i da se izgradnja autoceste otegne unedogled.
izvor/vijesti/
poslovnidnevnik.ba