U mjestu Krivodol na državnoj cesti Trilj –Imotski jutros je nešto iza 6 sati izbio požar na autobusu koji je prevozio pripadnike Hrvatske vojske na posao.
Kako saznaje portal slobodnadalmacija.hr , zapalio se motor autobusa, a 15-ak putnika na vrijeme je napustilo vozilo i srećom nema povrijeđenih.
Kako je potvrdila splitska policija, cesta je u Krivodolu zatvorena je za sav saobraćaj, a vozila se preusmjeravaju na prometnicu prema autocesti A1, preko Prološca, Studenaca i Lovreća.
SVE ČEŠĆE SAMOZAPALJIVANJE VOZILA
Na parkingu u centru grada, kod Privrednog suda, u ponedeljak oko 13 časova zapalio se automobil “folksvagen polo”. Vatrogasci su brzo ugasili plamen koji se pojavio na motoru automobila, a kako su nam rekli “došlo je do samozapaljivanja vozila”, dok uzrok nije poznat. Vlasnik automobila je sa suprugom i unucima otišao u kupovinu, da bi nakon nekog vremena stanarka zgrade, pored koje je bio parkiran automobil, osetila miris paljevine i pozvala vatrogasce videvši da gori vozilo ispod njene terase. Vlasnik je bio u čudu, kako je moguće da se zapali parkirani automobil iz “čista mira”.
U autu ima u izobilju zapaljivih stvari, no najčešći je razlog požara cijev za dovod benzina koja propušta ili nije dobro spojena, pa kratki spoj, neispravni rasplinjač, a često i žar od cigarete.
Serviseri koji se bave elektronikom automobila kažu da, ne samo da je moguće da se automobil zapali sam od sebe dok je parkiran na suncu, nego se to u poslednje vreme često dešava, a razlozi su mnogobrojni. Ivan Kovačević kaže da pored stare, dotrajale i neispravne elektro instalacije, u poslednje vreme ne retko uzrok požra jeste i to što su automobili bili pod vodom u vreme majskih poplava. On objašnjava da se dešava da je zbog vode u vozilima istrulila električna izolacija i crevo za gorivo. “Izolacija kablova elektro instalacije, zbog dugog stajanja u vodi, truli a žice oksidišu, tako da gube elektroprovodljivost, počinju da se pregrevaju i varniče, što može izazvati požar. Rizik je još veći ukoliko je visoka spoljna temperatura”, objašnjava Kovačević.
Pored neispravne i trule elektro instalacije, problem može nastati i sa računarima, koji su pod stalnim naponom čak i kad motor ne radi, a nisu zaštićeni od požara. Zato je važno da vlasnici starih i vozila koja su bila potopljena redovno kontrolišu i po potrebi zamene elektro instalacije, kao i da kontrolišu ispravnost računara.
Serviser Ivan Kovačević kaže da neretko požar prouzrokuje neispravna instalacija za gas u automobilu, a posebno nakon dopune kada je rezervoar pod najvećim pritiskom. On navodi i primer vozila koje je koristilo gas, pa kada je vlasnik posle nekoliko godina odlučio da se vrati na korišćenje benzina, došlo je do požara zbog neispravnog creva za gorivo.
Većina požara izbija u motoru; zato je važno redovito provjeravati dovod benzina i kablove. Ako ste opazili da potrošnja goriva raste u nesrazmjeru s prijeđenim kilometrima, obratite pažnju na rezervoar da ne curi, ne prilazite mu s upaljenom cigaretom, jer su i benzinske pare zapaljive. Eventualnu rupicu na rezervoaru začepite komadićem sapuna, jer on se ne otapa u benzinu. Aparat za gašenje požara prijeko je potreban i mora se nalaziti nadohvat ruke.
Ne postoje pouzdani znaci koji bi uputili na neki problem sa elektro instalacijama zbog koga dolazi do samozapaljivanja automobila. Možda može da bude neki vid upozorenja to što povremeno ne radi podizač stakla, stop svetlo, brisači, motor klima uređaja… Zato je važno, poručuju serviseri, da vozači redovno proveravaju elektro instalacije na svojim vozilima.
Kroner/Poslovnidnevnik.ba