Kad je reč o kršenju njihovih potrošačkih prava, građani Srpske najviše se žale na neprihvatanje reklamacija od strane trgovaca za tehničke proizvode, odeću, obuću, te duple cene za jedan te isti proizvod.
To nije retka pojava u marketima, gde su neusklađene cene na policama i na kasi, tako da nikad nisu načisto koji proizvod koliko košta.
Ipak, kako potvrđuju u udruženjima koja se bave zaštitom potrošača, najviše pritužbi dobijaju na račun kvarenja u garantnom roku bele tehnike i malih kućanskih aparata.
– Problem je što se bela tehnika koja nije jeftina, kvari u garantnom roku, na šta potrošači reaguju. Potrošač je dužan da nakon kupovine proizvoda sačuva račun, ili ga kopira i overi, kao i ispunjenu garanciju, što je dovoljno da bude zaštićen i da može dobiti novi ili servisirani proizvod, odnosno novac nazad. Potrošači se u poslednje vreme posebno žale da su dovedeni u zabludu, jer se pod logom jednog proizvođača prodaje bela tehnike proizvedena u potpuno drugoj zemlji – kaže izvršna direktorka trebinjskog Udruženja potrošača “Oaza” Nedeljka Ilijić.
Iz Udruženja za zaštitu potrošača “Reakcija” saopštili su da su se prigovori kupaca lani u velikoj meri odnosili na neusklađenost cena na policama i na kasi.
– Nisu bili retki slučajevi da je jedna cena pisala na polici, a na kasi se obračunavao i naplaćivao uvećani iznos. Apelujemo na kupce da koriste svoja zakonska prava, informišu se o njima i na taj način se zaštite. Potrošači treba da postupe po prvom koraku u rešavanju potrošačkih prava, i to upisom u knjigu reklamacija kod trgovca. Uprava trgovine dužna je da odgovori u roku od osam dana, kako to i propisuje Zakon o zaštiti prava potrošača RS – naglasili su u ovom udruženju i dodali da se mnogo prigovora odnosu i na isporuku toplotne energije, te usluge telekomunikacionih operatera i javnog gradskog prevoza, i to najviše na račun i cijenu usluge, piše srpskainfo.com, portal “EuroBlica”.
Na osnovu reklamacija u kojima su potrošači tražili zaštitu svojih prava, republička tržišna inspekcija je lane objavila 144 kontrole, a u 102 slučaja utvrđeno je da su žalbe bile opravdane.
U Inspektoratu RS kažu da je u toku same kontrole 81 reklamacija uvažena i rešena na licu mesta, dok su ostale rešene nakon naređenih upravnih mera. U 40 kontrola utvrđeno je da reklamacije potrošača nisu bile opravdane.
– Potrošači su se najčešće žalili na neprihvatanje reklamacija od strane trgovaca za tehničke proizvode, odeću, obuću, ekonomske usluge i slično – kaže portparol Dušanka Makivić.
Iz Inspektorata RS apeluju na građane da se obrate instituciji u svakom slučaju kada smatraju da su im prava na bilo koji način uskraćena.
Cafe/Poslovnidnevnik.ba