Carina bez papira“ praktično znači da u BiH od 01. jula počinje primjena elektronskih carinskih postupaka, prvenstveno novog elektronskog provoznog sistema, kao i primjena elektronskih carinskih deklaracija u izvoznim i uvoznim postupcima.
Kako je za portal CAPITAL pojasnio načelnik Odjeljenja za komunikacije i međunarodnu saradnju Uprave za indirektno oporezivanje BiH (UIO BiH) Ratko Kovačević neophodno je da se elektronski provoz u BiH koristi godinu dana na nacionalnom nivou, da bi nakon toga BiH postala članica Međunarodne konvencije.
Pristupanjem konvenciji BiH će ući u mrežu zemalja zajedničkog tranzita, koja obuhvata EU, zemlje EFTA, Srbiju, Sjevernu Makedoniju i Tursku.
„Praktično bismo postali kao i sve ostale države koje koriste taj tranzitni sistem. To je doslovno carina bez papira. Ono što mi u narednom periodu trebamo dobiti jeste da UIO postane sertifikovano tijelo za izdavanje digitalnog kvalifkovanog potpisa“, naglasio je Kovačević.
Prema njegovim riječima, korist će imati svi obveznici koji učestvuju u carinskom postupku, prije svega uvoznici, izvoznici i špediteri jer će od 1. jula sva dokumenta koja budu slali u informativni sistem UIO ovjeravati digitalnim kvalifikovanim potpisom umjesto, kao što je slučaj sada, kada se se dostavljaju u papirnom obliku sa potpisom i pečatom na samom papiru.
„To je korak naprijed ka ubrzanju čitavog procesa, kompletna elektronska korenspodencija na relaciji poreski obveznici – UIO, ubrzanje cijele procedure, smanjenje troškova… I onog momenta kada BiH postane članica te konvencije neko ko je izvoznik iz BiH, kada se u sistem pusti carinska prijava ona će biti vidljiva kroz sve tranzitne zemlje pa do odredišne zemlje gdje ta pošiljka bude išla. Smanjiće se uopšte vrijeme čekanja na graničnim prelazima, tako da je to sigurno prednost, a i obaveza u skladu sa procesom pridružiuvanja EU“, zaključio je Kovačević.
Predsjednik Udruženja za međunarodni i unutrašnji transport RS, Nikola Grbić istakao je za CAPITAL da ukoliko ova procedura bude realizovana na način kako je to najavljivano, da će mnogo značiti za prevoznike.
„Imajući u vidu da se trenutno gubi zaista mnogo vremena na graničnim prelazima i carinskim terminalima da bi se roba ocarinila i otišla do krajnjeg potrošača, najavljena procedura bi svakako skratila to vrijeme. Sve na kraju zavisi od same organizacije posla i kako će to funkcionisati. U svakom slučaju, veoma pozitivna stvar“, naveo je Grbić.
6yka.com/Poslovnidnevnik.ba