EUROPSKA agencija za sigurnost zračnog prometa (EASA) prekinula je sve letove na prostoru Europske unije za zrakoplove Boeing 737-8 i 737-9 nakon smrtonosnog pada takvog modela u nedjelju u Etiopiji i pogibiji 157 putnika i članova posade, objavljeno je u utorak navečer.
“EASA je odlučila suspendirati sve letove (…) modela Boeing 737-8 MAX i 737-9 MAX u Europi”, objavljeno je.
Obustava nastupa u 19 sati GMT (20 po srednjoeuropskom vremenu).
“Obustavljaju se i svi komercijalni letovi koje izvode operatori trećih zemalja u dolasku u EU-a, unutar njega te u polasku iz EU-a za gore navedene modele”.
Niz zemalja uvelo zabranu
Podsjetimo, Velika Britanija, Njemačka, Francuska i Irska bile su zadnje u nizu država koje su danas poslijepodne objavile da zatvaraju svoj zračni prostor za zrakoplove modela Boeing 737 MAX 8 nakon fatalnog pada putničkog zrakoplova takvog tipa u nedjelju na letu iz Adis Abebe za Keniju.
“Britansko civilno zrakoplovstvo pozorno prati situaciju (…) kao mjeru opreza objavilo je uputstva da se obustave svi komercijalni putnički letovi bilo kojeg operatora u dolasku, polasku ili tranzitu zračnog prostora Ujedinjene Kraljevine”, priopćeno je.
Agencija Bloomberg objavila je, pozivajući se na neimenovani izvor, da se Agencija za sigurnost zračnog prometa Europske unije također priprema privremeno prizemljiti zrakoplove Boeing 737 MAX.
Nešto ranije odluku o prizemljenju objavila je i norveška kompanija Norwegian Air, prema savjetu europskih regulatora.
Njemački ministar objavio je da Njemačka zatvara svoj zračni prostor za Boeing 737 MAX 8, prenosi agencija Reuters
Francuska i Irska također su odlučile prizemljiti zrakoplove tog modela.
Njemačka grupa TUI, najveća grupa za putovanja i turizam na svijetu, obustavlja sve letove putničkim zrakoplovom modela Boeing 737 MAX 8, objavio je glasnogovornik tvrtke, prenosi agencija dpa.
Sve više zemalja zabranjuje Boeing 737 MAX 8
Reuters navodi i kako je Norwegian Airlines obustavio korištenje svojih 18 Boeinga 737 MAX 8 nakon upozorenja avijacijskih vlasti Europske unije.
Strah od nesreća izbrisao je milijarde dolara tržišne vrijednosti najvećeg svjetskog proizvođača zrakoplova jer je dionica tvrtke Boeing Co izgubila gotovo pet posto vrijednosti u ponedjeljak.
Gotovo 40 posto aktivne flote od 371 Boeinga 737 MAX je prizemljeno na svjetskoj razini, prema navodima Flightglobala, a to uključuje i 97 zrakoplova na najvećem tržištu, u Kini.
Samo dan nakon nesreće zrakoplova Ethiopian Airlines, u kojoj je poginulo 157 ljudi, Sjedinjene Države naglašavaju da je sigurno koristiti Boeinge. Međutim, u izjavi singapurske organizacije za civilno zrakoplovstvo (CAAS) vidna je zabrinutost nakon nedjeljne nesreće. “Tijekom privremene suspenzije CAAS će prikupiti više informacija i provjeriti sigurnosne rizike povezane s korištenjem Boeinga 737 MAX koji dolaze ili odlaze iz Singapura”, stoji u priopćenju.
CAAS je tako prvi veliki prometni regulator koji je naredio sličan potez, no nelagoda je vidljiva i kod putnika koji su žurno prije svakog leta na društvenim mrežama provjeravali hoće li njihov let koristiti Boeing 737 MAX, isti model koji se u listopadu srušio nedaleko od Indonezije, gdje je pritom poginulo 189 osoba.
Zasad nema poveznice
Za sada još nema poveznice između nesreće u Etiopiji i Indoneziji.
Par sati nakon CAAS-a i australska organizacija civilnog zrakoplovstva učinila je isto te provela privremenu obustavu letova kako bi provjerila rizike radi što bolje sigurnosti.
Istražitelji u Etiopiji pronašli su dvije crne kutije koje će pokazati što se dogodilo sa zrakoplovom prije nego što se strmoglavio na obližnje farme, samo par minuta nakon polijetanja iz Addis Abebe.
Ako su snimke neoštećene, uzrok nesreće može biti brzo identificiran, iako istražiteljima obično treba godina dana kako bi u potpunosti završili istragu.
Američka savezna zrakoplovna administracija (FAA) izdala je “obavijest o kontinuiranoj plovidbenosti” Boeinga 737 MAX kasno u ponedjeljak kako bi umirili korisnike te su objasnili niz dizajnerskih promjena ovlaštenih od Boeinga.
Model MAX 8 Boeinga 737 najprodavaniji je u svijetu modernih komercijalnih zrakoplova, ima veće mlazne motore, koristi manje kerozina, a letjeti su počeli 2017. godine.
Boeingu je naručeno još 4661 modela te bi 737 MAX 8 mogao postati “radni konj” mnogim kompanijama u svijetu sljedećih desetljećima.
Kina jučer obustavila letove
Kina je u ponedjeljak obustavila sve letove MAX 8 i glasnogovornik kineskog ministarstva vanjskih poslova u utorak je rekao da će biti teško predvidjeti rok kada će obustava letova biti prekinuta, naglašavajući kako je sigurnost putnika imperativ. Ovaj strah mogao bi ugroziti potencijalne kineske interese oko kupnje Boeingovih zrakoplova kao dio dogovora sa SAD-om oko prekida trgovinskog rata.
Od ostalih zemalja zabrane su još u Brazilu, Južnoj Koreji i Vijetnamu. Kanadski ministar prometa rekao je kako neće još donijeti odluku dok istraga nesreće u Etiopiji ne završi. Turkish Airlines objavili su kako pomno prate razvoj događaja.
S druge strane, pojedini američki i arapski zrakoplovni prijevoznici objavili su kako nastavljaju s letovima na Boeingu 737 MAX 8, poput Southwest Airlinesa i FlyDubaija.
Tko je sve prizemljio zrakoplove?
Ethiopian Airlines
Iz Ethiopian Airlinesa navode kako su četiri Boeinga 737 MAX 8 prizemljeni do daljnjega iz mjera predostrožnosti.
Kina
Kineske zrakoplovne kompanije uključujući i kinesku veliku trojku među avioprijevoznicima, China Airlines, China Eastern i China Southern, posjeduju 97 Boeinga 737 MAX 8. Kineske vlasti zabranile su letove.
Singapur
Vlasti u Singapuru su priopćile kako privremeno obustavljaju sve letove Boeinga 737 MAX na njihovu tlu.
Indonezija
Indonezija je jučer privremeno ukinula sve letove zrakoplove Boeing 737 MAX kojima upravljaju indonezijski prijevoznici, čekajući na rezultate daljnje inspekcije.
Aeromexico
Meksički prijevoznik također privremeno obustavlja korištenje svojih šest zrakoplova dok se ne pojave detaljne informacije o istrazi nedjeljne nesreće.
Aerolíneas Argentinas
Iz Aerolíneas Argentinas priopćili su kako će privremeno obustaviti komercijalne letove za 5 Boeinga koje posjeduju.
Cayman Airways
Cayman Airways upravlja s dva nova Boeinga 737 MAX 8. Jučer su priopćili kako su oba zrakoplova prizemljena dok se ne dobije više informacija.
Comair Airways
Južnoafrički prijevoznik navodi u priopćenju da će privremeno ukloniti letove Boeing 737 MAX 8 iz svojeg rasporeda letova.
Tko još uvijek leti s Boeingom 737 MAX 8?
American Airlines
Američki prijevoznik navodi kako se letovi i dalje odvijaju te da nema razloga da se Boeing prizemlji u ovom trenutku. Posjeduju 8 zrakoplova.
Southwest Airlines
“Ostajemo pri uvjerenju da je naša flota s više od 750 Boeing zrakoplova sigurna”, navodi se u priopćenju.
TUI
Tui u svom vlasništvu posjeduje 15 Boeinga 737 MAX 8 zrakoplova. Navode kako nema naznaka da ne mogu upravljati njihovim avionima na siguran način.
Icelandair
“U ovoj fazi, Icelandair ne poduzima nikakve mjere nakon nedavnih događaja, ali ćemo pozorno pratiti razvoj događaj”, stoji u priopćenju. Također navode kako će i dalje nastaviti činiti sve što je u njihovoj moći da osiguraju sigurnost leta.
FlyDubai
FlyDubai posjeduje 11 Boeinga 737 MAX 8 zrakoplova. “Pratimo situaciju i u kontaktu smo s Boeingom. Sigurnost naših putnika i posade naš je prioritet”, navodi se u priopćenju.
WestJet
Kanadski avio prijevoznik posjeduje 13 MAX 8 zrakoplova od ukupno 121 Boeing zrakoplova.
“Pomno pratimo situaciju i nećemo spekulirati o uzroku incidenta”, navodi se u priopćenju. “WestJet ostaje uvjeren u sigurnost naše flote Boeing 737, uključujući i naših 13 zrakoplova MAX-8 koji su prvi put uvedeni 2017. godine”, dodaju.
GOL Linhas Aéreas
Brazilska zrakoplovna tvrtka ima sedam 737 MAX 8 u svojoj floti, od ukupno 121 zrakoplova Boeinga.
“GOL prati istrage i stalnom je kontaktu s Boeingom zbog pojašnjenja”, navodi se u priopćenju.
Zrakoplovne vlasti
Američke zrakoplovne vlasti priopćile su kako će pomoći etiopskim vlastima u istrazi nesreće.
Britanske vlasti navode kako je u njihovom vlasništvu registrirano 5 Boeing 737 Max 8. Također, navode i kako je američki FAA odgovoran za certificiranje svih MAX 8 modela, a da EU potvrđuje taj certifikat.
Iz europske zrakoplovne agencije su priopćili kako će svaku informaciju koju dobiju o Boeingu odmah objaviti na web stranici.
Poslovnidnevnik.ba