Zbog sve više pritužbi na farove modernih automobila, britansko Ministarstvo prometa oformilo je odjel čiji je zadatak bio ispitati je li problem upravo u sveprisutnoj LED tehnologiji.
Stručnjak za to područje Stephen Dixon istaknuo je kako vozači zaista percipiraju izvore svjetlosti LED tehnologije kao znatno intenzivnije u odnosu na druge izvore, prenosi portal autostart.24.sata.hr.
‘LED svjetla direktnija su i usmjerenija, za razliku od halogenih,koja više raspršuju svjetlosni snop, a osim toga, specifična plavo-bijela boja LED svjetla je sjajnija u mraku’ objasnio je Dixon. Posljednjih godina povećana je upotreba LED svjetala, a svjetla koja bolje i dalje osvjetljavaju cestu u pojedinim verzijama automobila automatski se prilagođavaju i situaciji u prometu.
Britanska tvrtka RAC, koja se bavi asistencijom i pomoći na cestama (nešto poput HAK-a), tvrdi kako LED svjetla predstavljaju opasnost za sigurnost prometa.
Posljednjih su godina farovi znatno napredovali i dok to ide u korist vozača automobila s takvim svjetlima, s druge strane oni predstavljaju neželjeni sigurnosni rizik za vozače koji voze ususret, pa čak i za vozače koji iz bočnih ulica ulaze u raskrižje.
Da li je LED rasveta opasna za zdravlje?
Američka naučna asocijacija u junu je objavila upozorenje da visokosenzitivna LED ulična svetla emituju nevidljivo plavo svetlo koje može da ometa ritam sna i poveća rizik od ozbiljnih zdravstvenih problema poput raka i kardiovaskularnih bolesti.
Asocijacija je takođe upozorila da LED svetla mogu da pogoršaju noćni vid u vožnji, piše “Vašington post”.
Slična zabrinutost se pojavljivaleai proteklih godina, ali ovo upozorenje dodaje na ozbiljnosti problema i moglo bi da prisili gradove (barem one u SAD) da razmisle o intenzitetu kojim koriste LED svetla.
LED svetla imaju 50 odsto veću energetsku efikasnost od običnih i traju 15 do 20 godina umesto dve do pet.
Zanimljivo je da su neki američki gradovi rekli da zdravstvena zabrinutost nije dovoljno uverljiva da nadjača bdobrobiti LED uličnih svetala.
Portparol energetske gradske kompanije “Seattlea” rekao ja da LED svetla ne emituju ništa više problematičnih plavih radiotalasa od većine računara i televizora.
Jedan od glavnih funkcionera Feniksa, Mark Hartman, rekao je da bi oni mogli da pređu na kombinaciju starih i LED svetala, pa bi starija svetla koristili u četvrtima u kojima se stanuje, a ona LED na velikim ulicama i raskrsnicama. Rekao je i da će sigurno u obzir uzeti zdravstvene argumente iako je takođe spomenuo zračenje računara i televizora.
U SAD su vlasti ohrabrivala savezne države i lokalne samouprave na LED ulična svetla čim su ona postala dostupna. Kritičari tvrde da su ipak malo požurili.
“LED svetla prvih generacija zaista imaju negativan uticaj na ljudsku psihofizičku dobrobit”, rekao je Majkl Siminovič sa Univerziteta u Kaliforniji.
Svetlost se meri po temperaturi boje i izražava se u kelvinima (K). Originalna LED ulična rasveta imala je temperature od najmanje 4000 K što produkuje jarkobelo svetlo s velikom količinom nevidljivog plavog svetla.
‘LED svjetla direktnija su i usmjerenija, za razliku od halogenih,koja više raspršuju svjetlosni snop, a osim toga, specifična plavo-bijela boja LED svjetla je sjajnija u mraku’ objasnio je Dixon. Posljednjih godina povećana je upotreba LED svjetala, a svjetla koja bolje i dalje osvjetljavaju cestu u pojedinim verzijama automobila automatski se prilagođavaju i situaciji u prometu.
Kronervijesti.info/Poslovnidnevnik.ba