KINESKA tvrtka China Road and Bridge Corporation (CRBC), koju je Hrvatska izabrala za gradnju Pelješkog mosta, osam je godina provela na crnoj listi Svjetske banke zbog sumnjivih i koruptivnih poslovnih praksi.
Od 2009. do siječnja prošle godine CRBC – kao i China Communications Construction Company (CCCC), koja je nastala spajanjem CRBC-a i još nekoliko građevinskih tvrtki – bile su kažnjene zabranom sudjelovanja u svim građevinskim projektima koje (su)financira Svjetska banka zbog sumnjivog poslovanja na Filipinima 2002. godine.
CRCB se natjecao za sudjelovanje u gradnji i popravci mreže cesta na Filipinima u projektu pod nazivom National Roads Improvement and Management Project (NRIMP 1), a prema istrazi Svjetske banke kineska se kompanija dogovorila s dvije filipinske i jednom korejskom tvrtkom da ponude dampinške cijene tijekom prve faze natječaja za NRIMP 1, koji je imao budžet od 33 milijuna dolara.
CRBC ima “problem s poslovnim imidžom”, tvrde strani mediji
Istraga Svjetske banke pokazala je da se CRBC bavio “prevarantskim poslovnim praksama” u svojim prijavama za javne natječaje, što ipak nije spriječilo neke države u Aziji (npr. Filipini i Malezija) i Africi (npr. Zimbabve) da posluju s ovom kineskom građevinskom megatvrtkom, koja je u većinskom vlasništvu kineske države. No, riječ je o projektima u koje nisu bila uključena sredstva Svjetske banke. CRBC je pak sve optužbe Svjetske banke demantirao, ali nije uspio dokazati da je njihova odluka pogrešna i da je trebaju povući.
U medijima se pak za CRBC piše da ima “problem s poslovnim imidžom” zbog svojeg sumnjivog načina poslovanja, a kazna u trajanju od osam godina se po kriterijima Svjetske banke smatra jednom od strožih, što dodatno svjedoči o sumnjivim radnjama zbog kojih je CRBC bio kažnjen. Transparency International je pak odnos kineskih tvrtki prema transparentnosti poslovanja i poštivanju javnih natječaja opisao kao “patetičan”.
Sve to očito nije bio problem povjerenstvu Hrvatskih cesta koje je ovu kinesku tvrtku izabralo da gradi Pelješki most. CRBC je ponudio da će Pelješki most izgraditi za 2,08 milijardi kuna, a na natječaj su se još javili i austrijski Strabag s ponudom od 2,62 milijarde i talijansko-turski konzorcij Astaldi-TC Ictas, čija je ponuda iznosila 2,52 milijarde eura. Sada se i Austrijanci i talijansko-turski konzorcij žale na rezultat natječaja, optužujući kineski CRBC za to da je ponudio dampinšku cijenu za izgradnju Pelješkog mosta, dakle za ono što je zbog Svjetske banke bio na crnoj listi dugih osam godina.
Bivša Kolindina savjetnica savjetovala i Kineze tijekom natječaja za Pelješki most?
Podsjećamo, 85 posto sredstava za izgradnju Pelješkog mosta daje Europska unija (357 milijuna eura), a u briselskim se kuloarima može čuti kako nisu baš sretni zbog hrvatske odluke da europski novac ode jednoj kineskoj tvrtki. Dolazak tvrtke China Road and Bridge Corporation u Hrvatsku predstavlja prvi slučaj u povijesti da se jedna kineska kompanija javila na natječaj u zemlji članici Europske unije.
Zanimljivo je i da je savjetnica Kinezima u ovom natječajnom procesu bila, kako su pisali mediji, Jadranka Jureško Kero, koja je bila savjetnica Kolinde Grabar-Kitarović i jedna od ključnih osoba u njenoj predsjedničkoj kampanji.
U vladi Andreja Plenkovića za projekt izgradnje Pelješkog mosta je pak zadužen ministar prometa Oleg Butković, koji također ima dobre veze s predsjednicom. Kako je
Index svojedobno otkrio, Butković je kao gradonačelnik Novog Vinodolskog Kolindu pozvao na luksuzni vikend u lipnju 2010., koji je isprva platio gradskim novcem, da bi kasnije utvrdio da je sve platio iz svog džepa. Ured predsjednice priznao je pak kako se zaista radilo o trodnevnom odmoru, no kažu kako se sporno ljetovanje dogodilo prije nego je bila predsjednica te da tada nije bila državna dužnosnica.
Povezanost Kolinde i ministra prometa Olega Butkovića
“Grabar-Kitarović boravila je u hotelu na poziv gradonačelnika Butkovića. Ne vidimo ništa sporno jer Kolinda Grabar-Kitarović u to vrijeme nije bila državni dužnosnik”, kazali su nam tada iz njenog ureda na Pantovčaku.
Bilo kako bilo, izbor kineske tvrtke CRBC – koju je tijekom natječaja savjetovala bivša savjetnica predsjednice RH Kolinde Grabar-Kitarović, a o tome tko će dobiti pravo izgradnje odlučivale Hrvatske ceste čiju je upravu postavio ministar Oleg Butković – već je izazvao prijepore u javnosti i gunđanje u Bruxellesu.
Povrh toga, nema sumnje da je pomalo čudno što je Hrvatska izgradnju svojeg najvažnijeg infrastrukturnog projekta odlučila povjeriti tvrtki koja je zbog sumnjivih poslovnih praksi provela osam godina na crnoj listi Svjetske banke.
izvor/Index.hr/
Poslovnidnevnik.ba
Komentari
komentari